REISEGØY: Innholdsrike turer som tar utgangspunkt i hobbyen og interessen til godt voksne. KLIKK HER!

historiskebilder

NOSTALGI: Olabilen – såpekasse på fire hjul

Hadde du olabil da du var liten? Det arrangeres fortsatt lokale billøp mange steder i landet, så kanskje kan det være en fin aktivitet med barnebarna? Oppskriften på å bygge en enkel olabil får du her!

Tekst: Ingjerd Strøm Skreien Foto: NTB

Barndommens kassebil var satt sammen av det man hadde tilgjengelig. Hjulene på doningen var som regel plukket av en gammel barnevogn eller gressklipper. De to forreste hjulene kunne svinges ved hjelp av en enkel styreinnretning, oftest et tau. Som regel, men ikke alltid, hadde bilen også en form for bremser. Olabilen har ingen motor, men i unnabakke kan den komme opp i 40-50 kilometer i timen.

Å bygge kassebiler er fremdeles en populær familieaktivitet. Flere steder rundt om i landet arrangeres det lokale billøp, der bilens utseende er vel så viktig som farten.

I Norge kalles kassebil som regel olabil. Noen tror navnet kommer av Ola Nordmann, og at olabil er noe alle kan klare å lage av det man har hjemme. Andre hevder det er fordi det var flest gutter som laget disse bilene – derav navnet olabil. På svensk kalles den hjemmelagde bilen «lådbil», på dansk kalles det «sæbekassebil» og på engelsk går de under» soap box cart» eller «billycart». I Indonesia er «billycart» også kjent som «gocar». Fellesbetegnelsen på engelsk er «gravity racer», som henspiller på fremdriftsmåten.

I fri fart
Kassebiler må vanligvis dyttes, men de kan også kjøres nedoverbakke. Det arrangeres mange populære kassebilløp. Fem regler gjelder:
– Bilen må ikke ha noen form for motor
– Bilen må ha minst fire hjul
– Bilen må ha en eller annen form for bremser
– Bilføreren må ha hjelm
– Det er lov å bli dyttet i gang i starten av løypen

Styreanordningen på en kassebil kan variere – den tradisjonelle metoden er altså et tau som er festet til forhjulene. Noen går enda mer detaljert til verks og lager et skikkelig ratt til styring. De aller fleste olabiler lages i tre, og det er helt klart den enkleste byggemåten, men erfarne olabil-mekanikere utfordrer seg også gjerne med andre materialer som metall og plast.

Den norske NM-arrangøren understreker at olabilen skal være konstruert slik at den ikke kan være til fare, verken for sjåfør eller publikum. Taustyring anbefales ikke på grunn av fare for at bilen kan velte i stor fart, og helst bør bilen ha en eller annen form for veltebøyle. Og bremsene skal testes før bruk!

Bygg selv
Å bygge en rask olabil er en kunst, men en enkel kassebil kan du helt sikkert klare å lage til barnebarnet. Dette trenger du:
– Til understellet på bilen: En planke som er ca. 5 x 22,5 cm x 120–150 cm lang, to planker som er 4,5 x 12 cm x 540 cm lange.
– Til setet: Elleve planker som er 1 x 15 x 50 cm lange pluss en ekstra planke som støtte for setet.
– Til hjulene: To runde metallstenger, størrelsen må passe til diameteren på akselen, fire like store hjul, skruer, metallskiver, muttere, og bolter og saksesplinter til å feste hjulene med.
– Til styring: Tau.

annonse fordeler01122

Kassebilen er mellom 1,2 og 1,5 meter lang og ca. 75 cm bred. Høyden bestemmes av diameteren på hjulene. Jo større hjulene er, jo høyere over bakken kommer føreren. Målene avhenger også av hvem som skal kjøre bilen.
Du trenger fire hjul, helst med lik diameter for større stabilitet. Metallakselen som hjulene festes til, kan lages av gamle rekkverk eller gjerdestolper. Du kan også bruke metallstenger.
Tverrbordene foran – må kunne beveges, dette er styringen – og bak, lages av trebjelker med et spor i midten til metallakselen. De to tverrbordene festes på en bred planke.

Sjåføren vil sette pris på et godt sete på kassebilen, og det er enkelt å lage. For mer komfort, legger du på en pute.
Bremsen består av en bevegelig bjelke som du kan feste en bit av et bildekk på enden av, slik at bremsen ikke slites så raskt. Når bremsebjelken dras bakover, presses den mot bakken slik at kassebilen senker farten.
Et helt enkelt styresystem lages ved å feste styretauet i to hull helt til høyre og venstre på tverrbordet foran. Fest et kort trestykke øverst på tauet som beskyttelse.

Så gjenstår det bare å finne en passende testbakke!
Kilder. wikipedia.no, skil.no, maxbo.no, olabil.no

nyhetsbrev egenannonse grønn