Innsyn i e-post ved pensjonering
Hun skal bli pensjonist, og arbeidsgiver har bedt henne om å ikke slette noen e-poster fordi de vil ha tilgang videre etter at hun har sluttet. Hun har ikke noe å skjule, men er dette riktig? VI OVER 60-advokaten svarer.
SPØRSMÅL: Jeg skal snart slutte i min jobb som prosjektleder og bli pensjonist. I den anledning har min arbeidsgiver sagt at jeg ikke må slette noen e-poster fordi de ønsker å kunne gå inn på mine forretningsrelaterte e-poster etter at jeg er blitt pensjonist. Jeg har ikke noe å skjule, men jeg trodde ikke det var så enkelt for arbeidsgiver å ha ubegrenset tilgang til mine e-poster. Hva er riktig her?
SVAR: Dette er en praktisk problemstilling hvor jeg tror mange arbeidsgivere bryter reglene. Det finnes både personvernregler og en egen forskrift om arbeidsgivers innsyn i e-postkasser. Hovedregelen er arbeidstakers e-postkasse skal avsluttes ved arbeidsforholdets opphør, med mindre det foreligger særskilt behov for å holde e-postkontoen åpen i en kort periode etter opphøret. Innsyn kan dessuten kun foretas når det er nødvendig for å ivareta den daglige driften eller det foreligger andre berettigede interesser ved virksomheten. Det må altså foretas en interesseavveining.
I tillegg kan det foretas innsyn dersom det foreligger begrunnet mistanke om at arbeidstakers bruk av e-postkasse eller annet elektronisk utstyr har medført grovt brudd på arbeidstakers plikter. Jeg anbefaler at du før siste arbeidsdag setter deg ned med arbeidsgiver og sammen overfører relevante e-poster til arbeidsgiver. Samtidig bør du overføre private e-poster og dokumenter til deg selv og slette resten.