Campinglivet i dag handler om «simple living», om å dyrke nærvær og ha god tid til å gjøre ingenting. Og bo i kule vogner med personlighet.
Idé, tekst og foto: Kaul Production
Første gang publisert i Det Gode Liv 6/2012
Det kalles «cool camping» og trenden har for lengst slått igjennom i USA, England og Nederland – og er også på vei til å etablere seg i campinglandet Danmark. Der tilbyr de nå vintagecamping og leier ut vogner med navn som Sitronmånen og Bøllefrøet. Så hvorfor reise lenger sydover når du kan bo superhipt og billig i en rehabilitert campingvogn med både utekjøkken, blendende utsikt til havet, kule møbler og masse hyggelige naboer i vårt naboland? «Cool camping» er en måte å nedskalere ferien på. Etter et tiår med eksotiske og dyre reisetilbud hvor man skal overgå hverandre i pris og innhold, er en slik ferieform dens motstykke. Camping er rimeligere enn eksotiske
ferieturer, det er mer miljøvennlig og tvinger oss til å forholde oss til hverandre uten store anstrengelser.
Endret verdensbilde
Marianne Ingvardsen har satt «cool camping» på dagsordenen i Danmark. Hun står bak firmaet DesignCamp (som nå har byttet navn til Airstreams.dk) og er opprinnelig utdannet designer.
Som barn på 70-tallet var hun – som så mange andre på den tiden – med familien rundt på danske campingplasser. Og har siden sverget på at hun aldri skulle sette sine ben på en campingplass igjen. I mange år reiste hun derfor til alle verdens storbyer, og spennende steder i Østen.
– Da jeg fikk mitt første barn endret mitt verdensbilde seg. Jeg var ikke lenger i sentrum, og da jeg fikk mitt annet barn og begynte å gå på veggene hjemme, foreslo min mann at vi skulle dra på camping. Til å begynne med syntes jeg ikke det var en god idé, men bestemte meg for å gi den en sjanse, sier Marianne.
Forelsket i vogn
På plass i sin teltvogn oppdaget hun en jente som hadde «pimpet» opp en 70-talls campingvogn til det ugjenkjennelige.
– Jeg ble vilt fascinert av ideen og helt forelsket i den vognen. Og jeg måtte innrømme at camping ikke var så dumt likevel. Jeg ble svært overrasket over selve det å campe. Det er faktisk ganske fett å sitte og kikke utover vannet mens grillen summer, ungene leker og jeg selv har tid til å sitte og lese et blad, sier hun. Da familien kom hjem besluttet paret at de ville kjøpe deres første campingvogn – og siden det har de pimpet opp en rekke vogner.
Sitronmånen
Marianne kom fra tekstilbransjen og visste en del om både design, merkevarebygging og historiefortelling. Derfor fant hun fort ut at det ikke bare handlet om å selge de gamle vognene, men å gjøre det på en riktig måte – og hva er mer forbundet med campingliv enn kaffe på termosen og den klassiske sitronmånekaken?
– De familiene som leier mine vogner, skal ha en optimal opplevelse. Derfor bestemte jeg meg for å lage en liten søt velkomst bestående av et velkomstbrev og en bit av kaken sitronmåne. Hun ringte en baker som laget sitronmåner, og får nå levert kakene direkte til vognene på campingplassen. Suksessen har ikke uteblitt.
Dukkehusutgaver
En stor lagerhall i et industriområde i Odense er fylt til bristepunktet med effekter som kan gjøre enhver filmregissør grønn av misunnelse. Stedet huser både Mariannes verksted og showroom. Utenfor står gamle vogner med mange kilometer og rare ferieminner i hjulene.
De skjønne damene får en velfortjent ansiktsløftning og henges på kroken hos familier som kan tenke seg en spesialdesignet vogn. For selv om alt stort sett blir revet ut av vognene når de restaureres, bevarer de stemningen og det
autentiske – og alt arbeid utføres med respekt. Transformeringen er imponerende når de rullende parsellhusene omdannes til en dukkehusutgave av et designerhotell, med tapeter i grafisk design, spesialdesignede køyesenger, Panton-lamper og loungesofaer.
Kom i campingstemning
Varm opp til campinglivet med de klassikerne «Mad Men» og «Far til fire på landet».