REISEGØY: Innholdsrike turer som tar utgangspunkt i hobbyen og interessen til godt voksne. KLIKK HER!

a,medium,shot,of,a,senior,couple,sleeping,together,while

Har du kontroll på erstatning når flyet er forsinket?

Norske seniorer er mye på farten. Også på flyreiser der mye kan skje. Visste du at du kan ha krav på erstatning om flyet ditt er mer enn tre timer forsinket?

Tekst: Advokat Christina Steimler Foto: NTB

Du skal reise på ferie til Syden og kommer fram til flyplassen. Der hører du andre passasjerer
snakke om at flyet er forsinket eller kansellert. Du får ikke tydelig informasjon om forsinkelsen, og
du sitter utenfor gaten og venter i timevis. Det oppstår etter hvert lengre køer, og du begynner å bli
sulten og irritert. Du får til slutt en beklagelse og en matkupong, men er det alt du har krav på? Sannsynligvis ikke.

Mer enn tre timer forsinket
Hvis flyet ditt er blitt mer enn tre timer forsinket, har du i utgangspunktet krav på erstatning fra flyselskapet. Dette følger av EU-regler om flypassasjerers rettigheter. Du kan ha krav på en erstatning på mellom 250 og 600 euro, avhengig av flyturens lengde. Er dere flere som reiser sammen, er det viktig å huske på at erstatningen gjelder per passasjer. For en familie på fire kan dette fort utgjøre en god sum.

Du har krav på erstatning uavhengig av om du har hatt utgifter på grunn av forsinkelsen. Det er for eksempel ikke et krav at du har betalt for egen mat eller hotell for å kunne kreve erstatning.

Du kan også ha krav på erstatning hvis flyet blir kansellert eller du er blitt nektet ombordstigning. Ofte gir flyselskapene beskjed om kanselleringen i siste liten, og man må ofte legge ut for taxi eller hotell selv. Det er da rett og rimelig at passasjerene får erstatning fra flyselskapene.

I noen tilfeller booker flyselskapene flere passasjerer enn det er plass til. Hvis man blir nektet ombordstigning på grunn av overbooking eller av andre årsaker, har man også krav på standarderstatning.

Ekstraordinære omstendigheter
Flyselskapene må ikke betale erstatning i alle tilfeller. Hvis forsinkelsen eller kanselleringen skyldes «ekstraordinære omstendigheter», har ikke passasjeren krav på erstatning. I tillegg er det et krav at forsinkelsen som følge av de ekstraordinære omstendighetene ikke kunne vært unngått, selv om alle
rimelige tiltak var blitt truffet.

De situasjonene der flyselskapene kan slippe å betale erstatning, er for eksempel tilfeller der forsinkelsen skyldes værforhold eller at flyplassen blir stengt. Tekniske problemer med flyet eller andre operasjonelle grunner til forsinkelse er i utgangspunktet ikke å anse som ekstraordinære omstendigheter.

Det er ikke flyselskapene eller flyplassene som bestemmer hva som skal anses som ekstraordinære omstendigheter. Det er norske domstoler og EU-domstolen som gir retningslinjene for dette. Det at flyselskapet sier at forsinkelsen eller kanselleringen skyldes ekstraordinære omstendigheter, er ikke nok og bør ikke tas for god fisk. Flyselskapet må bevise det. Forbrukere bør derfor be om dokumentasjon hvis de krever erstatning på egen hånd. Hvis flyselskapet ikke kan dokumentere årsaken til forsinkelsen og hvilke tiltak de iverksatte, er erstatningskravet i behold.

Hva har du krav på?

  • Hvor mye du har krav på i erstatning, avhenger av den planlagte flyturens lengde og hvor lang forsinkelsen er.
  • Erstatningsbeløpet er standardisert og ligger på mellom 250–600 euro per passasjer.
  • Du kan sende klage til Transportklagenemnda hvis flyselskapet nekter erstatning. Det er gratis.