REISEGØY: Innholdsrike turer som tar utgangspunkt i hobbyen og interessen til godt voksne. KLIKK HER!

77176768

Dette skal Nav gi deg dersom du virkelig trenger det

Har du problemer med å få endene til å møtes – eller du sliter med å få orden på privatøkonomien? Da kan du gå til Nav: De har en lovpålagt plikt til å hjelpe deg.

Tekst: Kristin Sørdal Foto: NTB

Dyr strøm, dyr mat, dyrt drivstoff og økende lånerenter gjør at det er vanskeligere for flere å få endene til å møtes. Så hva gjør du dersom regningene tårner seg opp og du ikke skjønner hvordan du skal få betalt alt? – Ikke vent på å be om hjelp, er oppfordringen fra både finansbransjen og andre hjelpeinstanser.

Men hvor skal du gå for å be om hjelp? Hvem er det egentlig som kan hjelpe deg?

Nav har en lovpålagt plikt til å yte økonomisk rådgivning – og dette skal være gratis til innbyggerne:

«Kommunen skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Kan kommunen ikke selv gi slik hjelp, skal den så vidt mulig sørge for at andre gjør det.» (nedfelt i Lov om sosiale tjenester §17)

Man hva kan Nav egentlig hjelpe deg med? Hva er de forpliktet til å gjøre? Les mer om dine rettigheter lenger nede i artikkelen.

Flere med problematisk økonomi

En fjerdedel av norske husholdninger opplever at det nå er problematisk å ha nok midler til å betale regninger og renter og avdrag på lån. Det er ofte de som allerede har det trangt og sliter økonomisk, som nå sliter enda mer. 28 prosent av husholdningene sier de har fått noe dårligere økonomi og 5 prosent har mye dårligere økonomi, ifølge en rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO.

– De som har fått dårligere råd har i mye større grad enn andre måttet redusere forbruket (også mat), begrense bilbruken, ha mindre sosial omgang, droppe ferie og låne penger (kreditt, privat), skriver Christian Poppe og Elaine Kempson i rapporten.

Hos Nav ser de nå at flere tar kontakt for økonomi- og gjeldsrådgivning:

Flere ber om rådgivning fra Nav

Men først: Hvor i Nav-systemet er det egentlig du kan få hjelp med økonomi- og/eller gjeldsproblemer?

Det er tre muligheter:

  • De som opplever økonomiske problemer, kan søke hjelp fra en økonomisk rådgiver ved sitt Nav-kontor i hjemkommunen
  • Du kan også ringe Navs landsdekkende økonomi- og gjeldsrådgivningstelefon
  • På nav.no er det også en veiviser for økonomisk rådgivning, med råd og informasjon om hva man selv kan gjøre for å få bedre kontroll på økonomien sin (du finner Navs veiviser her/ekstern lenke til Nav)

Hvor mange som eventuelt har henvendt seg til sitt lokale Nav-kontor, har ikke Arbeids- og velferdsdirektoratet noen oversikt over på nasjonalt nivå – fordi det den kommunale økonomirådgivningen er et lokalt anliggende i Nav.

Det som Arbeids- og velferdsdirektoratet imidlertid kan se, er utviklingen av henvendelsen til den nasjonale rådgivningstelefonen – og der er det en økning.

– Årsakene til økningen i antall telefonhenvendelser kan være sammensatt. Telefontjenesten er trolig bedre kjent og mer tilgjengelig, men økningen kan også i noen grad skyldes at behovet for økonomi- og gjeldsrådgivning har økt, sier Jan Erik Grundtjernlien, avdelingsdirektør i Arbeids- og velferdsdirektoratet, Nav.

– Søk råd eller hjelp så tidlig som mulig

Ut fra hva folk ber om råd og hjelp til ved kontakt med økonomi- og gjeldsrådgivningstelefonen ser man at økte utgifter har ført til problemer med å betjene gjeld som man tidligere har klart. Flere må søke hjelp gjennom ordninger som for eksempel økonomisk sosialhjelp og bostøtte – som du kan lese mer om nedenfor.

– Vi ser også at det henvises flere fra Nav økonomi- og gjeldsrådgivningstelefonen til Nav-kontorene, for videre oppfølging og bistand. Vi ser også at det er viktig at man søker hjelp så tidlig som mulig hvis man har økonomiske bekymringer, sier Grundtjernlien.

Han poengterer at de vet fra tidligere at de aller fleste klarer seg uten råd fra Nav.

– Likevel oppfordrer vi alle som sliter med å betale regningene sine om å søke råd eller hjelp så tidlig som mulig.

– Er dere godt nok bemannet, med utsiktene til en tøff høst og vinter for mange?

– Vi må forvente at noen flere vil ha behov for økonomi- og gjeldsrådgivning på grunn av økte priser, og at flere får strammere økonomi. De som allerede har hatt det tøft, vil kunne få det tøffere når prisene øker. Vi er forberedt på at det kan komme flere telefonhenvendelser om økonomi- og gjeldsrådgivning framover, men ofte kommer dette en stund etter at noen har begynt å slite med økonomien, sier Grundtjernlien.

Fra en tidligere rapport fra Statsforvalteren vet vi at de vanligste årsakene til gjeldsproblemer, er overforbruk og psykiske lidelser de største årsakene – fulgt av spillavhengighet, samlivsbrudd, vedvarende lavinntekt og overgang til AAP.

Samme rapport avslører også at ventetida på økonomisk rådgivning og hjelp fra de lokale Nav-kontorene kan være opptil åtte måneder – selv om den rapporteres å være kort eller i alle fall mindre enn en måned de fleste steder. Ventetid er selvsagt også et argument for å ta kontakt så tidlig som mulig.

Og ikke glem at du også kan få økonomisk rådgivning i banken – og også det er gratis.

Dette skal Nav hjelpe med

Økonomisk rådgivning er en av flere rådgivningstjenester som Nav skal tilby:

– Nav-kontoret skal gi råd og veiledning etter sosialtjenesteloven til alle som trenger det, uavhengig av om vedkommende mottar andre tjenester fra det offentlige. Råd og veiledning kjennetegnes ved at tjenesten retter seg mot en konkret situasjon og den skal styrke mulighetene for arbeid og annen deltakelse i samfunnet. Den enkelte kan gjennom denne tjenesten få veiledning hos Nav for å løse ulike type utfordringer, herunder økonomiske, forteller Grundtjernlien i Nav.

Som vi nevner innledningsvis kan du altså selv gå inn på Nav.no og lese deg opp på hva du selv kan gjøre for å forsøke å kontroll på økonomien din. Dersom du ønsker å snakke med noen, har du to valg: Enten å ta kontakt med ditt lokale Nav-kontor for å få hjelp av en økonomisk rådgiver der – eller du kan ringe den nasjonale økonomi- og gjeldsrådgivningstelefonen.

– Å komme i kontakt med en økonomisk rådgiver ved Nav-kontoret kan gjøres entes ved fysisk oppmøte eller digitalt, sier Grundtjernlien.

Så hva er det egentlig man kan få råd og hjelp til?

– Når det gjelder hvilke konkrete råd som gis vil dette avhenge av situasjonen til den som tar kontakt. Det kan for eksempel være veiledning eller informasjon om muligheter for støtte til å få eller beholde jobb, om en vanskelig bo- eller livssituasjon, om økonomi eller kanskje en kombinasjon av disse. Det kan være veiledning om gode forbruksvaner, om reduksjon av utgifter, om innarbeidelse av sparerutiner og bistand til opprydding i problematiske gjeldsforhold, sier Grundtjernlien.

Den økonomiske rådgivningen fra Nav omfatter å gi råd, veiledning og/eller hjelp. Formålet med hjelpen er at du skal få best mulig oversikt og kontroll over egen økonomi. Nav lister opp det som er kjernen i den økonomiske rådgivningen sin:

  • å kartlegge brukerens økonomiske situasjon,
  • å identifisere eventuelle problemer og
  • gi råd og anbefalinger om ulike løsningsalternativer.

De sier videre at veiledningen kan være om gode forbruksvaner, om reduksjon av utgifter, om innarbeidelse av sparerutiner og bistand til opprydding i problematiske gjeldsforhold. Rådgivningstjenesten skal også forebygge at økonomiske problemer oppstår.

Økonomi- og gjeldsrådgivningstelefonen skal også primært hjelpe med å få oversikt over egen økonomiske situasjon og å svare på konkrete spørsmål og gi generelle råd om gjeldsproblemer – som inkasso, tvangssalg av bolig, lønnstrekk og rettslig og utenrettslig gjeldsordning. Telefontjenesten skal også kunne gi råd og veiledning om hvordan du kan forberede deg til et møte med Nav-kontoret, namsmannen eller andre instanser – og henvise til riktig instans dersom du trenger mer hjelp.

Pengehjelp i form av økonomisk sosialhjelp

Økonomisk rådgivning er vel og bra, tenker du kanskje? Men hva så dersom det bare ikke går? Dersom det du trenger akkurat der og da, er pengehjelp for å klare deg over kneika?

– Alle som ikke har tilstrekkelig med midler til å dekke nødvendig livsopphold, kan søke om økonomisk sosialhjelp og få vurdert sitt hjelpebehov, sier Grundtjernlien.

Økonomisk sosialhjelp etter sosialtjenesteloven er en kommunal tjeneste. For å vite om du har krav på økonomisk sosialhjelp, gjør Nav-kontoret en individuell vurdering av den enkeltes situasjon og hjelpebehov. Du kan søke om økonomisk sosialhjelp til mye – og her er det dine individuelle behov som teller. Mat, husleie, fritidsaktiviteter, strøm, oppvarming og kommunale avgifter er noe av det du kan få tilkjent støtte til.

– Beregningen av økonomisk sosialhjelp gjøres etter en konkret og individuell vurdering av søkerens inntekter, utgifter og faktiske behov og livssituasjon for øvrig, sier Grundtjernlien.

– Samtidig er økonomisk sosialhjelp en subsidiær ytelse – som innebærer at andre reelle muligheter til selvforsørgelse skal være forsøkt, før det blir aktuelt med økonomisk stønad, sier han videre.

Med andre ord: Du må ha forsøkt alle andre måter å forsørge deg selv på, før du kan få innvilget støtte.

– Utgangspunktet er dermed at det i vurderingen av om det skal ytes stønad og i beregningen av stønadsnivået kan tas hensyn til alle former for inntekter, forsørgelse, ytelser, støtte og egne midler som tjenestemottaker har eller har tilgang til.

Yter ikke stønad til gjeld

Nav gir i utgangspunktet ikke økonomisk støtte til å betale utgifter til gjeld. De henviser da til økonomisk rådgivning – hvor du for eksempel skal kunne få hjelp til å inngå avtale om en nedbetalingsplan med de du skylder penger eller å endre lånevilkår på lån.

Nav skriver imidlertid at de i enkelte tilfeller kan vurdere å gi økonomisk støtte til å betale utgifter til gjeld – dersom det for eksempel er fare for at du holder på å miste strømmen eller boligen, og det ikke finnes andre muligheter for å hindre at dette skjer.

Nav – eller Namsmannen?

Det er gjeldsrådgivning og så er det gjeldsordning. Men hva er egentlig forskjellen?

Grundtjernlien forklarer at Nav kan gi råd og veiledning, som vi har beskrevet ovenfor – mens det er Namsmannen som behandler søknader om gjeldsordning.

– Hvis du har store problemer med gjeld, kan en gjeldsordning gi deg mulighet til å få kontroll over økonomien igjen. Med gjeldsordning kan du betale så mye som mulig av det du skylder til kreditorene i en tidsbegrenset periode. Som regel har gjeldsordning en varighet på fem år, sier han.

Namsmannen vil lage et budsjett som du skal følge i tiden du har gjeldsordning. Når tiden er over, vil gjelda være slettet.