REISEGØY: Innholdsrike turer som tar utgangspunkt i hobbyen og interessen til godt voksne. KLIKK HER!

people,using,smart,phone,,social,,media,,marketing,concept

Den digitale arven når vi dør

SAMTALEN: De færreste av oss tenker på at vi på et eller annet tidspunkt ikke kan ta vare på våre personlige interesser. For pårørende kan det være utfordrende å nøste opp i våre digitale liv, sier Hanne Skråmm og Kristin Ruud.

Tekst: Anne-Karine Strøm Foto: NTB, Privat og Curt Hjerstedt/seniornett

Årlig dør det ca. 40.000 personer i Norge. I tillegg til å stå i sorgen, er det en stor belastning for de etterlatte å ordne alt det praktiske som følger etter et dødsfall. Mange opplever det som en tidkrevende prosess hvor det er vanskelig å få oversikt og finne frem til riktig informasjon. Altinn digitalisering jobber nå med å finne ut hvordan de kan gjøre denne byrden lettere for folk. Blant annet har de laget en innsiktsrapport med verdifull kunnskap og behov og utfordringer for etterlatte etter dødsfall. (Kilde: altinndigital.no)

Kristin: Digital arv handler kort forklart om hvordan du kan sikre dine enheter og alle digitale data, etter din død eller om du blir mentalt svekket. Digital arv er overføring av all informasjon til den/de du ønsker skal ivareta den. Det betyr for eksempel at bildene dine ikke går tapt eller at de etterlatte kan få tilgang til dine kontakter hvis de trenger å informere dine venner om din bortgang. 

Når du lager en såkalt digital arv, må du gå gjennom hvilke data du har på eiendelene dine, som PC, Mac, iPhone og iPad, og vurdere hva du ønsker skal skje med dem. Dermed vil du gi etterlatte mulighet til å forvalte dine data på den måten du selv ønsker det, samtidig som du gir dem tilgang til dine kontoer for enten å avslutte dem, eller opprette såkalte minnekontoer. 

Uten noen form for digital arv, vil dine etterlatte ofte ikke få tilgang til en del data som er viktig, det gjelder ikke minst bilder som er lagret i «skyen» og viktige dokumenter. I tillegg vil det kunne medføre mye jobb å finne ut hvilke digitale kontoer du har og kunne avslutte disse.

kristin ruud02
Kristin Ruud. Alder: 59. Fra: Opprinnelig fra Finnmark, nå bosatt i Svelvik. Bakgrunn: Opprinnelig utdannet journalist. Har tidligere blant annet jobbet i Redd Barna og i Norges Blindeforbund, som også har inkludert prosjekter i utviklingsland. Har vært kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet og var generalsekretær i Seniornett frem til våren 2024. Nå generalsekretær i Norges Parkinsonforbund.
hanne skråmm (4)
Hanne Skråmm. Alder: 43. Fra Oslo og bosatt i Tønsberg. Bakgrunn: Advokat i firmaet Tenden i Tønsberg, der hun blant annet bistår med planlegging og fordeling av arv – og andre privatøkonomiske forhold. Leder firmaets kompetansegruppe for familie, arv og skifterett. Er også leder av advokatforeningens lovutvalg for Familierett, arv og skifte. Har i tillegg bakgrunn som dommerfullmektig ved Sandefjord tingrett.

Hanne:  Fordi en stor del av livene våre i dag er digitale, vil det stadig dukke opp utfordringer knyttet til våre digitale liv når vi dør, eller om vi skulle bli alvorlig mentalt svekket. Det betyr at vi bør tenke over vår digitale arv – og at man gjør det før noe skjer. Det gjelder alt fra digitale bilder og skytjenester, digitale tilganger til kontoer i Apple og Google, til sosiale medier som Facebook og Instagram, nettsteder der vi har dokumentert mye av våre liv. Men det gjelder også i forbindelse med bank, dødsbo-skifte, skatteetaten og ulike andre tjenester og etater som innbefatter viktig informasjon. 

I form av et testament kan man gi en person som står en nær, og som du stoler på, tilgang til å innhente all nødvendig påloggingsinformasjon etter at man er død. I noen tilfeller kan det være tilstrekkelig med en skifteattest eller bostyrerattest for å få slik nødvendig påloggingsinformasjon, men i praksis kan det vise seg å være kronglete og svært tidkrevende.

Kristin: I Seniornett har vi nettopp fokusert dette med digital arv. I tillegg til kurs og foredrag, har vi laget et eget hefte og kompendium som gir veiledning til hvordan du vil at dine etterlatte skal behandle dine nettkontoer – etter ditt eget ønske. Det er nemlig mange forberedelser du kan gjøre mens du ennå lever og er ved dine fulle fem som kan gjøre oppgaven for dem enklere. 

I dagens samfunn etterlater vi mye av våre liv digitalt. For eksempel inneholder din datamaskin, nettbrett og smarttelefon mye personlig informasjon, det være seg bilder, videoer, dokumenter, helseopplysninger og mye annet. Disse enhetene er som oftest sikret med brukernavn og passord. Og det samme gjelder for sosiale medier med mer. 

Hanne: Fordi stadig flere seniorer er digitalt aktive, er det derfor viktig å tenke gjennom hvilke kontoer du ønsker at dine pårørende skal få tilgang til etter du har gått bort. Det samme gjelder om du skulle bli dement og alvorlig kognitivt svekket, hvor du ikke lenger er i stand til å håndtere ditt praktiske og økonomiske liv, for eksempel slike ting som nettbank og å betale regninger. Ved å opprette en fremtidsfullmakt, kan du selv bestemme at noen du stoler på skal ta vare på dine interesser den dagen du ikke klarer det. Vedkommende blir din støtteperson som sikrer at dine interesser blir ivaretatt mens du ennå er i live. Den du har gitt fullmakt bruker da sin egen bank-id for å kunne ivareta ditt praktiske og økonomiske liv. Du gir dermed ikke personen råderett over kodebrikken din eller passordet ditt, noe som gir sikkerhet i forhold til misbruk.

Samtidig er det viktig å understreke at det ikke er å anbefale at man deler passord til de digitale eiendelene i et testament, eller til den du gir fremtidsfullmakt, kun brukernavn og hvilke e-postadresser kontoen din er knyttet opp mot. 

For øvrig kan det være lurt å skrive ned brukernavn til de ulike digitale kontoene og tjenestene du har i en bok, som er lett tilgjengelig for dine etterlatte. Det vil gjøre det enklere å slette dine digitale kontoer på onlinetjenester, for eksempel bank, forsikring, skatt, Nav, Google, Microsoft, Apple, e-post og sosiale medier etter din død.

Det kan ellers være vanskelig å lage en oversikt over alt i ditt digitale liv – og komplisert for andre å kunne ordne opp i alt.            

Etter et dødsfall er personopplysningene som den avdøde har på iPad, iPhone og Mac låst. De etterlatte har dermed ikke tilgang til bilder, dokumenter og andre personlige filer som ligger på disse enhetene, med mindre de har fått tilgang til innloggingsinformasjon som brukernavn og passord. (Kilde: Seniornett.no)

Kristin: Men om du ikke skriver ned alle brukernavn i en bok, kan du lagre dem i et eget dokument på pc-en. Velger du sistnevnte er det vel å merke viktig at en av dine nærmeste eller en person du stoler på får tilgang til pålogging. 

Vi gir for øvrig alltid råd om å bruke tofaktors pålogging, enten ved en autentiseringsapp som Bank-ID, eller kode som du får tilsendt til smarttelefonen din.

Hanne: Alt som har med arv å gjøre, enten det gjelder materielle ting, eiendom eller digitale verdier, er til syvende og sist avhengig av ukompliserte familieforhold. Og slik er det ikke alltid dessverre. Derfor er det viktig å tenke gjennom hva som skal skje når du ikke lenger lever, eller om du ikke lenger klarer å forvalte din økonomi og forpliktelser fordi du skulle bli syk og ikke lenger klarer det selv. Ikke minst av den grunn er det viktig å planlegge i forkant. 

Generelt anbefaler jeg å opprette et testament og fremtidsfullmakt, slik at det blir enklere og mindre komplikasjoner for dine pårørende. 

Det er viktig å vite at det tradisjonelle dødsboskiftet har blitt mer digitalt. Dessuten knyttes boet til avdødes digitale liv. Å ta med informasjon om digitale eiendeler i et testament er derfor et godt råd. Det tryggeste er at testamentet gir noen som står deg nær, en arving eller arvinger tilgang til all nødvendig påloggingsinformasjon – etter at man er gått bort.

De aller fleste av oss har en eller flere konti, som for eksempel Facebook og Instagram. Det er også vanlig at vi lagrer personlige dokumenter og bilder på nett, som på en Apple- eller Google-konto. Disse kontiene vil i utgangspunktet gå tapt når du dør. Vi anbefaler at pårørende gis adgang til å rydde opp i dine digitale tilganger i fremtidsfullmakt eller i et testament – både om du skulle bli mentalt svekket eller når du dør. (Kilde: Marianne Aarbakke. Advokat i Huseierne.)

Kristin: Nødvendig påloggingsinformasjon er av stor betydning. Det er nemlig stor variasjon i hvor enkelt det er for etterlatte å få tilgang til filer som er lagret hos ulike nettselskaper om man ikke har dette. Pårørende får ikke tilgang til innloggingsdetaljer fra selskaper eller tjenester, og dermed ikke direkte tilgang til en bestemt konto. Det kan bety at viktige og nyttige data, samt bilder av affeksjonsverdi kan gå tapt. 

I veiledningskompendiet til Seniornett gir vi nyttig informasjon om hvordan du kan sørge for at mange av kontoene og nettjeneste skal håndteres etter at du har gått bort, eller om du skulle bli mentalt svekket. De ulike selskapene har tilknytning til ulike land med ulike praksis – og derfor ikke alltid enkelt å nå frem til ellers.

Enkelte, som for eksempel Apple, har innført digitale tjenester hvor du kan oppnevne en «arving» mens du lever. «Kontoarvingen» får tilgang til blant annet bildene dine, til dine kontakter og e-post ved bortgang. Det innebærer at kontoarvingen kan få tilgang til å kopiere alle personlige dokumenter og bilder før kontoen stenges. Google leverer samme tjeneste for de som har lagret dokumenter og bilder hos dem.  

Hanne: Jeg er likevel usikker på om pårørende vil få tilgang til dine digitale kontoer over alt ved et testament eller fremtidsfullmakt. Sosiale medier som Facebook, Twitter (X) og Instagram er eid av utenlandske selskap, og erfaringsmessig kan det være vanskelig for pårørende å få tilgang til filer som er lagret hos ulike nettselskaper i utlandet. Å lage en oversikt over brukernavn til de ulike tjenestene er derfor et råd som kan sikre at dine pårørende har all påloggingsinformasjon. 

Kunnskap om hvordan våre pårørende eller etterlatte kan finne brukernavn og passord vi har til de ulike tjenestene, blir bare mer og mer viktig i den digitale verden vi lever i. 

Dette med digital arv er imidlertid et område som er under utvikling. Ettersom verden og livene våre mer og mer foregår på digitale plattformer, blir man på sikt nødt til å finne enklere løsninger. 

Vi anbefaler at pårørende kan rydde opp i dine digitale tilganger i fremtidsfullmakter og i et testament. En fremtidsfullmakt er et dokument som utpeker en eller flere personer til å ta vare på dine interesser om du blir så mentalt svekket at du ikke er i stand til dette selv. Et testament bestemmer hva som skal skje med dine verdier og interesser etter din død. (Kilde: Advokat Marianne Aarbakke).