REISEGØY: Innholdsrike turer som tar utgangspunkt i hobbyen og interessen til godt voksne. KLIKK HER!

73615778

Kjøpeguide til elsykkel: Du kommer til å bruke den mer enn du tror!

Elsykkel til transport og tur. Mange opplever at de bruker elsykkelen mye mer enn de trodde de kom til å gjøre, ifølge ekspertene. Da er det viktig at du vet hva du trenger, før du kjøper.

Tekst: Kristin Sørdal Foto: NTB

Mange forteller at de opplever at de er veldig trygge på en elsykkel sammenlignet med en vanlig sykkel, fordi den ligger godt på veien den greier å akselerere fortere enn en vanlig sykkel, og dermed er enklere å manøvrere, sier Hulda Tronstad, tidligere seniorrådgiver i Norsk elbilforening, som har jobbet med elsykler i mange år.

Morten Karlsen, mangeårig tester for Syklistenes Landsforening og erfaren elsyklist, er enig og poengterer at mange som kjøper elsykkel for første gang opplever at de kommer til å bruke den veldig mye mer enn de hadde sett for seg da de kjøpte den:

– Mange opplever etter en stund at de derfor burde lagt litt mer penger i det, når de kjøpte, sier Karlsen.

Hva koster en elsykkel?

Du får elsykler i mange prisklasser, fra de billigste til rundt 5.000–6.000 kroner og opp mot 100.000 kroner.

Hulda Tronstad sier at du må regne med fra 20.000 til 40.000 kroner for en elsykkel med grei kvalitet.

– En bedre motor koster mer, og bedre bremsesystem og girsystem koster mer. Det er den store variasjonen, sier Tronstad.

Hvordan vil du sitte?

Både Karlsen og Tronstad peker på tre ting man skal være spesielt oppmerksom på, ved valg av elsykkel: Sittestilling, ramme og motor. Og så må du vite hvor og hva du skal bruke elsykkelen til.

– Bor du et sted der det er relativt flatt og kun sykler i nærområdene, trenger du én type sykkel, men skal du ut i litt røffere terreng, på grusveier og sykle om vinteren, trenger du en litt annen sykkel. Og så må du bestemme deg for hvordan du ønsker å sitte når du sykler; rett i ryggen eller framoverlent, sier Tronstad.

Hun anbefaler en sykkel hvor du sitter mest mulig rett i ryggen dersom du sykler mest i bytrafikk, fordi det gir best oversikt over trafikksituasjonen og andre trafikanter.

Sykler du mer i skog og mark, kan en ramme der du sitter mer framoverlent være best.

Enklere med lavt innsteg 

Rammen har betydning for hvordan du kommer deg på plass på sykkelen. En klassisk «dameramme» på sykkelen vil være enklere å komme seg på, fordi den har «lavt innsteg».

– Dette med innsteg er viktig. Det er lettere å komme seg både av og på sykkelen, om den har lavt innsteg, både i bysituasjoner, men også dersom man begynner å bli litt stiv i kroppen, sier Karlsen.

Han oppfordrer til å tenke noen år framover, når det kommer til dette med innsteg:

– Det er viktig at sykkelen kjennes trygg og enkel å gå av og på. Og ikke tenk kun på hvordan situasjonen er nå, men på hvilke behov du vil ha litt fram i tid, sier han.

Anbefaler en robust sykkel

Både Karlsen og Tronstad oppfordrer til å tenke robust, ved valg av elsykkel.

– Jeg ser også en del folk som går i fella og kjøper for spinkle sykler, og da får man raskt problemer om man havner på en dårligere vei eller sti, fordi hjulene tåler veldig lite. Det er bedre å kjøpe en sykkel med kraftigere dekk; den gir mer komfort og er mer robust og tåler mer. Den ruller kanskje dårligere, men det har ikke så mye å si for en elsykkel, for der hjelper motoren deg uansett, sier Karlsen.

Tronstad poengterer at elsykler riktignok er tunge, men at dette også gjør sykkelen trygg og god å sykle på. Grunnen til at elsyklene er tyngre, er at komponentene som motor og batteri veier en del. Hele sykkelen må dermed konstrueres slik at den tåler mer vekt.

– Det er også litt viktig å tenke på, at hvis du er kraftig, over 100 kilo pluss, skal du be eksplisitt om en sykkel som tåler det. Det er ikke alle sykler som tåler det så godt over tid, og de slites mer, sier Tronstad.

Motor: Sjekk dreiemomentet

Det finnes mange ulike elsykler med ulike motorer. Men hva skal du velge?

– Det du skal se på, er det som heter Newtonmeter (Nm). Dette er dreiemoment. Jo høyere tall, jo sterkere motor, og jo bedre evne til å gi deg støtte, sier Tronstad.

Hun bemerker at dette for mange kun vil være et tall på et papir, uten noen mening.

– Derfor er det bra dersom man har mulighet til å prøve sykkelen i de bakkene du gjerne skal bruke den, for det vil gi deg en pekepinn på hvor egnet sykkelen er til deg. Folk er forskjellige og bruker sykkelen forskjellig. Det å føle at du greit forserer bakkene med den sykkelen du har valgt, det er viktig.

Karlsen hevder det er veldig stor forskjell på batteriene, og oppfordrer til å kjøpe sykkel med et stort nok batteri.

– Mange ønsker en billig elsykkel og kjøper et batteri som blir litt lite. Det kan fungere når sykkelen er ny, og det er sol og medvind, men når sykkelen blir noen år og batteriet er slitt, vil det bli dårligere rekkevidde, og det kan bli problematisk å komme fram dit man ville ønske. Så kjøp stort nok batteri, sier Karlsen.

Han forteller at et lite batteri er på 400 Wh, et vanlig på 500, og et stort er over 600 Wh, og noen sykler kan utstyres med to batterier.

Tronstad bemerker at det ikke er så stor variasjon som man ser på elbilbatterier.

– For elbiler vil batteristørrelsen ha vesentlig å betydning for rekkevidde, men ikke for elsykkelen, for den kan man også sykle på uten å bruke batteriet hele tiden, sier hun.

Lad mens du spiser

Tronstad understreker også at man ikke må se seg blind på rekkevidden som produsent eller selger oppgir. For på elsykler er det ingen standard for måling av rekkevidde. Og det er mange faktorer som spiller inn:

– Rekkevidden er veldig avhengig av hvilken bruk du har, og hvilket terreng du sykler i. Og man skal være oppmerksom på at når man er tyngre, bruker man batterier opp raskere også. En person på 80 kilo vil ha kortere rekkevidde enn en person på 50 kilo, forutsatt at de bruker samme grad av støtte fra motoren underveis.

Det tar fire-fem timer å fullade et batteri på 500 Wh som er helt tomt, men man kommer langt ved å lade litt underveis:

– Man kommer veldig langt med å booste batteriet. Ta en litt lenger lunsj og klattlad batteriet mens du spiser, sier Tronstad.

Tronstad har selv syklet lange turer med elsykkel, eksempelvis forteller hun at hun har syklet fra Berlin til København. Og oppfordrer til å investere i et sykkelstativ på bilen og ta med elsykkelen på tur. Er du redd for at batteriet ikke strekker til, er det et alternativ å ta med et ekstra batteri.

– Det er mulig å kjøpe til ekstra batteri. Og det kommer en utånstjeneste for elsykkelbatterier. Men det beste er nok å låne et batteri fra noen du kjenner, for de er veldig dyre å kjøpe. Men det enkleste er å ta med laderen.

Sykkelen kan tilpasses

Tronstad forteller at det finnes mange muligheter for å tilpasse elsykkelen slik at den blir mest mulig optimal for deg og ditt bruk: Sitter du for framoverlent, kan du kjøpe en forlenger til styret slik at du kommer mer opp i sittende posisjon. Og synes du sykkelen er ukomfortabel over humper og dumper, kan du kjøpe til en demper til setet.

– Det er en veldig smart ting å tenke på, i stedet for å kjøpe en fulldempet sykkel: Kjøp til en setedemper under setet, for å få fjæring. Det har fantastisk mye å si, og reduserer trykket på korsryggen over dumper og andre ujevnheter i veien. Du kan kjøpe en relativt rimelig sykkel og heller og bruke litt penger på en fjærende setepinne, tipser Tronstad.

Ikke kjøp ulovlig sykkel

Karlsen advarer sterkt mot å kjøpe en ulovlig elsykkel:

– I Norge er det faktisk lov å selge elsykler som det ikke er tillatt å bruke. Disse går altfor fort; du kan kjøpe sykler som går i 50-60, kanskje 100 kilometer i timen. Men disse er ikke tillatt å bruke. Jeg anbefaler alle å ikke falle for fristelsen å kjøpe en slik ulovlig elsykkel.

Ifølge lovverket, er det tre krav for at det skal være en godkjent elsykkel: Du må trå selv for at motoren skal hjelpe til; Motoren kan ha maks 250 watt nominell effekt, og motoren skal slutte å hjelpe idet farten kommer opp til 25 km/t.