Åtte tips for bedre rekkevidde om vinteren
Kulden er elbilens verste fiende. Her er åtte tips til hvordan du kommer deg lengst i kalde temperaturer.
For elbileiere setter kalde temperaturer bokstavelig talt en demper på elbilen.
Både ladetid og rekkevidde påvirkes og krever kanskje litt mer av din tålmodighet som elbileier enn i varme sommertemperaturer. Men det finnes råd.
Redusere rekkeviddetapet
Elbiler har kortere rekkevidde om vinteren på grunn av mindre tilgjengelig kapasitet i ned-kjølte batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og mer rullemotstand i snø og slaps enn det er på tørt underlag. Men det er flere enkle småting du kan gjøre for å motvirke kuldas negative effekt for rekkevidden.
– Hvis du tenker gjennom kjøringen din og tar noen grep rundt lading og forvarming av batteri, kan du redusere rekkeviddetapet, som på det kaldeste er ned mot 50 prosent, til 15–20 prosent, sier seniorrådgiver i Norsk Elbilforening, Ståle Frydenlund til Elbil24.
Han har åtte råd for hvordan du skal få mest mulig kjøring ut av elbilen din i de kalde vintermånedene.
1. Sett på forvarming før du kjører
På mange moderne elbiler kan du tidsinnstille forvarming en stund før du kjører. Dette bør du helst gjøre når bilen står til lading.
– Da bruker du ikke batterikapasitet på oppvarming, og kan sette deg inn i en varm og isfri elbil om morgenen, sier Frydenlund.
2. Bruk setevarme
Bruk av setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute er mer energieffektivt enn varmeapparatet, selv på elbiler med varmepumpe. Sjekk hva din elbil har av utstyr i vinterpakken.
– Hvis du bruker ratt- og setevarme, kan du gjerne gå en grad eller to ned på kupévarmen og samtidig spare strøm, bedyrer Frydenlund.
3. Varmepumpe = vinterbonus
En rekke moderne elbilmodeller er utstyrt med varmepumpe, som utnytter energien til oppvarming langt mer effektivt. En varmepumpe bruker, litt forenklet, normalt 1/3-1/4 av normal energibruk til oppvarming.
– Flere moderne elbiler har dessuten mulighet til å varme opp bare området rundt fører, ikke hele kupeen. Det betyr naturligvis spart energi.
4. Tilpass kjørestilen etter forholdene
Er det snø og is på veiene er det uansett lurt å senke farten og kjøre forsiktig. I tillegg bruker du mindre energi og øker rekkevidden.
– Ha en avbalansert kjørestil og hold god oversikt over trafikken. Da blir det også enklere å la elbilen regenerere bremseenergi i stedet for å bruke fysisk brems. Men husk at elbiler flest ikke vil regenerere energi før batteripakken når plusstemperatur, påpeker Frydenlund.
5. Sjekk lufttrykk i dekkene
For lavt lufttrykk i dekkene øker rullemotstanden og energiforbruket. Det samme gjelder piggdekk, så kjør med piggfrie vinterdekk om mulig. Det er det for de fleste.
– Sjekk i manualen hvis du er i tvil om hva som er riktig lufttrykk. Og husk at oppgitt trykk gjelder kalde dekk, og at du aldri skal være under oppgitt nivå. Kald luft er tettere enn varm, så om du måler et varmt dekk, vil trykket bli høyere, understreker Frydenlund.
6. Hurtiglad når batteripakken er varm
Det er også et vesentlig poeng å hurtiglade når batteripakken er temperert, når du er underveis på tur, for å spare både tid og penger. Du unngår dessuten å skape unødig kø.
– Når batteriet er kaldt tar det gjerne en halvtime før batteriet er klart til å lades ved 15–20 minusgrader. Husk å hurtiglade på siste stopp før hytta, mens batteriet er varmt. Ikke vent til neste dag når batteripakken igjen er kald, sier Frydenlund.
7. Husk silikon og unngå unødig fukt
Sett inn alle gummilister på bilen med silikonspray eller silikonstift. Det vil både motvirke kondens og hindre at dører, vinduer og ladeluke fryser fast. Prøv også å unngå at snø kommer inn i bilen og at fuktige gjenstander ligger og slenger.
– Hvis elbilen din har mulighet til forvarming av kupeen mens den er tilkoblet ladeboksen hjemme, er problemet mindre. Men det er uansett greit å slippe ekstra energibruk på dette ved hjelp av varmeapparatet.
8. Fersk elbilist? Bruk eco-kjøreprogrammet
Slike kjøreprogram finnes i de fleste elbiler, og de hjelper deg å spare energi.
– Det mest merkbare er at du får «et egg på pedalen». Litt forenklet betyr det at bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full gass. I tillegg justeres kupétemperaturen ofte litt ned slik at mindre strøm går til oppvarming.
Men en ting trenger du ikke å tenke på:
– Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for både trafikksikkerhet og trivsel i elbilen, avslutter Frydenlund til Elbil24.