VI OVER 60 øker lesertallene!
Magasinet VI OVER 60 har økt lesertallet med 8,5 prosent det siste året, fra 192.000 lesere til 208.000 lesere per utgave. Det skjer i et marked hvor de fleste ukeblader og magasiner har nedgang. -Vi er utrolig stolte og fornøyde med at flere ønsker å lese det nyttige og innholdsrike bladet vårt, sier ansvarlig redaktør Anne Marit Hjelme.
Hjelme sier det er godt å vite at mange har funnet glede i å lese VI OVER 60 i denne vanskelige pandemitiden med isolasjon og mye hjemmesitting.
-Mange har vært mye alene og vært mer ensomme under koronapandemien. Vi har som fremste mål å gi kunnskap og innsikt til leserne våre, og det har vært enda viktigere i denne spesielle tiden. Vårt magasin har ikke hatt mye fokus på selve viruset og pandemien, men har trolig vært et pusterom og en slags «normalitet» for mange. Du blir klokere av å lese våre artikler, og i tider med mindre påfyll og mye usikkerhet, er det godt å få et magasin i posten hver måned som representerer det trygge, forutsigbare og skriver om den hverdagen vi kjenner, sier hun.
Delingsøkonomi
VI OVER 60 er landets fjerde største magasin og har ca. 58.000 abonnenter. At flere leser bladet nå, betyr at flere av abonnentene deler det med andre. -Jeg har stor sans for delingsøkonomien, og i tider med trangere økonomiske kår for mange er det fint å vite at bladet gis eller lånes bort til en venn eller nabo. På den måten når vi ut til enda flere kvinner og menn med nyttig informasjon for aldersgruppen over 60 år. Det er masse regler, forskrifter og rettigheter for seniorer i Norge, og vi oppdaterer og tar pulsen på det som skjer, sier Hjelme. Som legger til at leserne får tips og råd innenfor områder som helse, juss, økonomi, pensjon, arv, testament – som ofte resulterer i at de kan spare store beløp og foreta gode valg for seg selv i den livsfasen de er i.
23 magasiner blir rapport med flere lesere, mens 40 har færre lesere, og lesingen av papirmagasiner går tilbake med fire prosent fra 2019 til 2020. -Det er en svakere tilbakegang for magasinene enn det vi har sett de siste tre årene. Dette på tross av at pandemien har medført mindre sosial kontakt mellom folk, og dermed mindre deling og bytte av magasiner, samtidig som mange offentlige steder har fjernet magasinene. 21 prosent leser nå daglig minst ett magasin, sier adm. dir. Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening – som presenterer de ferske medietallene.
Bladene som vokser mest i 2020 speiler folks livsstilsendringer som følge av pandemien. Størst prosentvis vekst finner vi hos titler som Alt om fiske, i Form, Jakt, Norsk Landbruk, På TV og Vi Menn Båt. De største magasinene i 2020 i antall lesere er Illustrert Vitenskap med 369 000 lesere per utgave, Donald Duck & Co med 283 000 og Hjemmet og Se & Hør Tirsdag med 262 000 lesere. VI OVER 60 har nå 208.000 lesere per utgave, og er dermed det bladet i sitt familiesegment som øker mest. Største avismagasin er fortsatt A-magasinet med 648 000 lesere etterfulgt av VG Helg med 287 000 lesere og Dagbladet Magasinet med 265 000.