REISEGØY: Innholdsrike turer som tar utgangspunkt i hobbyen og interessen til godt voksne. KLIKK HER!

leiv

Leiv ville ikke være pensjonist da kona døde. Ble bussjåfør i stedet

Leiv hadde sett frem til en god pensjonisttilværelse sammen med kona. Men da hun døde ble det ensomt som pensjonist, og han fikk en ny karriere som bussjåfør. Og han er ikke alene. Over hele landet kjører det rundt seniorsjåfører, og busselskapene trenger flere.

Tekst: Ragnhild Gjerstad. Foto: Stina Heimnes

Klokka er 07:55 og solen er så vidt på vei opp over de majestetiske fjellene i Hardanger. Leiv Vambheim smiler til oss, ikledd hvit skjorte og slips.

– Velkommen om bord, sier den spreke 73-åringen i det han åpner dørene på bussen.

Vi skal få være med Leiv på dagens første tur, mellom Fossheim og Bu i Eidfjord kommune.

At Leiv skulle ende opp som bussjåfør var ingen selvfølge og tilbake i 2015 gledet Leiv seg til å bli pensjonist. Han kunne se tilbake på en imponerende karriere, blant annet som lærer, helse- og sosialsjef, samt ordfører i Eidfjord kommune i Vestland fylke. Sammen med kona Kari hadde han planlagt en god pensjonisttilværelse med reising, fjell- og fisketurer.

Slik ble det ikke. Kari døde av kreft etter år etter Leiv ble pensjonist, og livet ble snudd opp ned.

– Etter at Kari døde kjente jeg raskt savnet etter noe mer. Jeg savnet arbeidslivet, kolleger og en mer meningsfull hverdag. Jeg ville ikke være pensjonist.

I en alder av 67 år tok dermed Leiv et nytt valg. Han ønsket å satse på en karriere nummer to, og nå som bussjåfør for Tide i Hardanger.

– Jeg har aldri angret på det valget for jeg stortrives som bussjåfør, smiler Leiv mens han trygt manøvrerer den store bussen langs smale vestlandsveier.

– På jobb har jeg gode kolleger og alltid noen å snakke med. Jeg gleder meg til hver dag jeg skal på jobb!

Busselskapene trenger flere seniorer

Leiv er en av mange seniorer som har satset på en ny karriere som bussjåfør etter pensjonsalderen. Mange av de 5.600 medarbeiderne i Tide er seniorer som har valgt å stå lengre i arbeidslivet enn den tradisjonelle pensjonsalderen på 67 år.

– Jeg har full forståelse for dem som ønsker å være pensjonist. Men vi er også mange som fortsatt føler oss spreke og unge, og som ønsker å bidra lengre i arbeidslivet.

Konsernsjef i Tide, Roger Harkestad, er svært glad for at Leiv og andre seniorer velger å satse på en karriere som bussjåfør, i stedet for pensjonstilværelsen.

– Leiv er en av mange viktige bidragsytere i vår samfunnskritiske bransje. Norge trenger bussjåfører for å bokstavelig talt holde hjulene i gang og for å skape et godt og stabilt kollektivtilbud.

Harkestad, som selv tok busslappen i år, forteller at Tide er Norges nest største busselskap med virksomhet fra Finnmark i nord til Vestfold i sør i tillegg til at det har stor virksomhet i Danmark. Selskapet frakter daglig en halv million mennesker til og fra arbeid og skole, aktiviteter og ut på tur.

I løpet av pandemien ble nordmenn frarådet å reise kollektivt, men den tiden er heldigvis forbi. Nå har passasjerene kommet tilbake og næringen trenger flere sjåfører enn noen gang.

Konsernsjef Harkestad ønsker seg flere medarbeidere, og sier at Tide har behov for flere sjåfører både i Bergen, Trondheim og Oslo, men også i de mindre byene og tettstedene.

For oss som arbeidsgiver er det en glede å ta imot senior medarbeidere, og jeg håper og tror at for mange av våre seniorsjåfører er det å kunne jobbe enten deltid eller fulltid en berikelse for tilværelsen. Grensen for hvor lenge man kan være bussjåfør i Norge er frem til det året man fyller 75 år.  

Blir aldri lei utsikten fra «hjørnekontoret»

Bussen vår ruller videre langs Hardangerfjorden, hvor høstfargene stråler mot oss.

– Det er umulig å bli lei av utsikten fra mitt «hjørnekontor» fortsetter Leiv.

– Og så er det så er det flott å møte alle de hyggelige passasjerene våre. Om det er skolelever, turister som opplever Norge for første gang eller den eldre damen som skal på butikken, så er alle blide og takknemlige for den jobben jeg gjør. Det gir meg glede og stolthet over jobben min.

Nå er Leiv blitt over 70 år og har jobbet seks år som bussjåfør. Han er nå tilkallingssjåfør ved Tide sin avdeling i Odda, en rolle han stortrives med.

Som tilkallingsvakt kan jeg selv velge når jeg vil jobbe og hvor mye jeg vil jobbe. Dette gir meg den fleksibiliteten jeg ønsker og muligheten til å styre min egen hverdag. Samtidig gir det meg glede å kjenne at jeg er til nytte, og at samfunnet har bruk for meg selv om jeg pensjonist, fortsetter Leiv.

 I likhet med mange andre seniorsjåfører i Tide har Leiv en annen yrkeskarriere bak seg. Å ta busslappen kan for mange fremstå som en hinder, men det finnes gode opplæringsarenaer, og som regel har de fleste av Tides seniorer allerede lang erfaring som vanlig bilfører og dermed et godt utgangspunkt for å sette seg bak rattet på et større kjæretøy.

Roger Harkestad i Tide sier at fordelen med å være i et stort busselskap som Tide er at det er gode instruktører og dyktige kollegaer som ønsker en vel.

– Vår erfaring er at seniorene også ofte blir gode mentorer og forbilder for de yngre lærlingene som starter hos også, og miksen av yngre og eldre arbeidstakere er med på å skape gode, trivelige arbeidsplasser.

Bussturen vår nærmer seg slutten, men først vil vi gjerne vite hva Leiv mener er det beste med å være bussjåfør.  

– Det å få lov til å ha en variert hverdag, med gode kolleger og et fellesskap setter jeg stor pris på. Det gir meg energi!

Fakta om Tide

Tide Buss er Norges nest største mobilitetsselskap og kjører buss og bybane på offentlige kontrakter. I tillegg har selskapet omfattende virksomhet innen utleie av turbusstjenester, samt fly- og ekspressbuss. Tide har stasjoneringer fordelt på hele landet, fra Finnmark og Troms i nord til Trondheim og Vestland og Vestfold i sør. Totalt har Tide over 5.600 medarbeidere og en moderne bussflåte med mer enn 2.400 busser. Les mer på www.tide.no.