Hus, hytte eller hage, - fritt valg.

Innlegg brukar » 26 Mai. 2009, 22.53

For å utnytte de muligheter vi nå engang har fått her på VI OVER 60, så legger jeg denne "oppfordringen" på denne tråden.
Dette kan muligens bli én, - hva man heller kan kalle en billedreportasje, men når jeg nå belaster forumet kun med noen linker, - så skulle ikke DET ta så mye av plassen til forumet ville jeg tru.

Nåvel, nå har vi en liten "jordlapp" opp mot et av de utallige fjellene vi har her i kommunen hvor det kunne ha vært plassert ei hytte. Men når vi nå begge har passert de 60, resonerte vi oss frem til at det å bygge hytta vegg i vegg med vår bolig, ble å slå slo to fluer i et smekk.
Nåvel, nå kunne det jo være butalt nok, men fluer er det nå mye av. :mrgreen:

Derfor ble det besluttet å gjøre noen forandringer, etter å ha vært i banken og lånt oss noen kroner.
Den første forandringen vi gjorde i juni 2005, var å rive deler av vår veranda, for å få en inn, - / nedgang til vår vinterhage.
Nå vil jeg understreke på det sterkeste at dette var, - og er min frues verk. Helt fra planleggingsstadiet og til den siste finish. Og hun var seg fullt bevisst over hva, hvor og hvordan dette skulle være. Som vanlig, - jeg tok bildene de gangene jeg var heime.

Her skal det bygges inn en dør inn til vinterhagen.
Bilde

Vi overlot fagarbeidet til fagfolk, også på grunn av det faktum at ennå var jeg i jobb og farta land og strand rundt med denne traileren.
Og fundamenteringen ble som vi ventet, - et ekstra rom i sokkelen. Er det ikke slik da at når ungene forlater redet, bygger foreldrene på så det blir flere å huse når ungene igjen skal heim og feire jul, med sine "medbragte"?

Dette ble i alle fall solid fundamentert.
Bilde

Selve "puslespillet" var kommet fra USA, så jeg måtte ned til Oslo for å hente de 18 000 kilo med byggesett til de gutta som kunne dette, - og å sette det sammens til et "glasshus".

Her er de i full sving.
Bilde

Og det gikk utrolig kjapt å få det ferdig.
Første uka på august 2005 kunne vi begynne å legge flis, og innrede min kones yndligsplass. For dette er helt og fullt hennes doméne som hun i dag ikke kunne ha vært foruten.
Bilde

Termostatstyrte varmekabler i gulv, samt mulighet for vedfyring om nødvendig.
Bilde

Og slik har det da etter hvert blitt.
Bilde

Og noen ganger bare MÅ selvproduksjonen foreviges. ;)
Bilde

Denne vinterhagen er fullisolert, fargede glass både i tak og vegger. Sterkere lysdemping i taket. Helt fra januar/februar er hyllene med spirer satt under lysrør for å få en så tidlig start på veksten som mulig.
Da kan morgenen vise seg fra en slik fargeprakt.
Bilde

Og slik blir det når julekvelden siger på med juletreet tent inne i stua " så ingen krok er mørk".
Bilde

Som en liten avslutning på vårt "skrytealbum", har vi noen bær på garasjeveggen vi går og snavler av når høsten stunder til. Og gjett om vi får besøk i denne tiden. Her er det bare å meske seg før besøkende drar hjem.

Som en liten avskjedsmunnfull. 8-)
Bilde

Slik har vi det i heimen vår.
Flemming
Karl Flemming Bruun, - 49 mod.
brukar

Re: Hus, hytte eller hage, - fritt valg.

Innlegg ChatNoir » 27 Mai. 2009, 00.35

Du verden så koselig dette ser ut, ingenting er vel bedre enn en vinterhave når det blir mørkt og kaldt ute. Det er som å leve utendørs året rundt uten innblanding fra elementene. Og tenk bare ved festlige anledninger å kunne fortelle herskapene at "The tea will be served in the conservatory." God jobb.
ChatNoir

Innlegg bjarne admin » 27 Mai. 2009, 13.47

Ja, jeg har i mange år spøkt med å leie inn ti arbeidssomme karer fra et eller annet lavkostland for å få orden på min egen hage. Har altfor mange kvadratmeter rundt huset, og altfor mange andre ting å være opptatt av. Dermed så blir dette et livsprosjekt, og jeg regner med at når 30 år har gått har jeg en hage som jeg er noenlunde fornøyd med.
Og nå har vi jo fått en ny hodepine, for en god del av arealet er plen. Men plen er jo ikke god latin lenger nå når Obama-familien spar opp plenen ved det hvite hus og planter grønnsakfrø......
Jeg er for tiden mest interessert i: Pensjon, Arv & Testament, slektsgransking og reiser.
bjarne admin

Innlegg bjarne admin » 12 Jun. 2009, 13.08

Forresten: Hva må man regne i kvadratmeterpris for å lage seg en slik flott vinterhage?
Jeg er for tiden mest interessert i: Pensjon, Arv & Testament, slektsgransking og reiser.
bjarne admin

Innlegg brukar » 15 Jun. 2009, 11.01

bjarne admin skrev:Forresten: Hva må man regne i kvadratmeterpris for å lage seg en slik flott vinterhage?

Skulle ønske jeg kunne svare deg på ditt spørsmål.
Dette prosjektet er det kona som fullstendig har organisert, - også det økonomiske. Som så mange ganger ellers, er jeg bare en enkel sjåfør oppi hele denne vinterhaven. ;)
Skal prøve å huske å spørre, når hun blir å treffe. Er i farta for tiden. :roll:
Flemming
brukar

Innlegg augustutgave » 18 Mar. 2010, 13.37

Skikkelig bra og interessant bildeserie fra: "Vår vinterhage".

Vi nordmenn er kjent for å investere mye penger og arbeid i hus og hage. Jeg regner med at dette tilbygget er verdt investeringen og blir ofte brukt?

Skulle ikke forundre meg om dere har endel planter der også? :D

Mvh.
Ev@
augustutgave
augustutgave

Innlegg brukar » 18 Mar. 2010, 19.11

Skulle ikke forundre meg om dere har endel planter der også? :D

La meg få rette deg litt Ev@, fra dere til henne. Denne vinterhagen er ene og alene Reidunn´s domene. Der er jeg bare på besøk, - og iler til når jeg i disse tider hører et dempet "hyl", for å se hva som står på. Men så er det heldigvis ikke verre enn at et frø eller to har spiret, og vist seg frem over "jordskorpen".

Her har de "nyklekte" kommet over fra +18-20 til +8-10 grader, og til lysere tilværelse under noen lysrør. V(L)idenskapelig dette her.

våren-10.JPG
Dette er "vår-utrustningen".

Legg bare merke til assortementet på hennes høyre side, som også kjemper seg frem i lyset. Så er det inn å notere på laptopen hvor, når, hvordan, hvorfor, hvilke, hva-for-no, - nei, den siste kan vi hoppe over, for den er selvskreven.
En hobby man trygt kan kalle for lidenskapelig. Som, - med entusiasme, - også jeg får ta del i, - hvist og når jeg føler for det.

Og for å levne all tvil, - denne vinterhagen har tjent seg igjen til fulle, om ikke økonomisk, så i alle fall mentalt. For helse er noen ganger vanskelig å beregne i penger.

Så nå venter vi bare på en ny vår.
Flemming
brukar

Innlegg augustutgave » 19 Mar. 2010, 10.47

Hei Flemming. Du sier at:

"Denne vinterhagen er ene og alene Reidunn´s domene. Der er jeg bare på besøk"

Reidunn er en dyktig gartner og jeg har en mistake om at du stiller villig opp som medhjelper :D

Jeg er enig med deg i at endel ting ikke kan måles i penger. Å investere i trivsel må være det lureste i vår alder. De fleste av oss har altfor mange gjenstander som vi egentlig ikke har bruk for. Det er noe med å ta vare på de lykkelige stundene. Så kos dere i vinterhagen og ha en fin helg begge to.

Mvh.
Ev@
augustutgave
augustutgave

Gå til Hus og leilighet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester