Kunst, litteratur, musikk og film.

Re: Hvilke musikk lytter du til?

Innlegg brukar » 12 Feb. 2010, 10.32

Jeg har med interesse registrert din entusiasme over denne muligheten Spotify Per Magnus, og har respondert på tilbudet tidligere. Jeg lastet den også ned på PC´n , men min IQ ble for svak til å helt forstå gangen i dette tilbudet.
Jeg må nok gjøre et nytt fremstøt når motivasjonen tiltar. ;)
Forøvrig la jeg flyktig merke til at Spotify var ute i problemer.(?) Hva nå det kunne være. Nyhetsladder?
Flemming
Karl Flemming Bruun, - 49 mod.
brukar

Innlegg Per Magnus » 13 Feb. 2010, 01.22

brukar skrev:Jeg har med interesse registrert din entusiasme over denne muligheten Spotify Per Magnus, og har respondert på tilbudet tidligere. Jeg lastet den også ned på PC´n , men min IQ ble for svak til å helt forstå gangen i dette tilbudet.
Jeg må nok gjøre et nytt fremstøt når motivasjonen tiltar. ;)
Forøvrig la jeg flyktig merke til at Spotify var ute i problemer.(?) Hva nå det kunne være. Nyhetsladder?
Flemming

Spotify har nok pådratt seg litt kapasitetsproblemer. Suksessen har kanskje grodd litt utover båndbredden de har, spesielt siden så mange nå bruker Premium-versjonen som kan spille av filene i 320 kbps. Det krever endel mer enn 160. Stort sett går det bra med å sette ned bitraten til 160, og av den grunn rammes ikke gratiskundene særlig mye. Men det gjør da heller ikke Premium-kundene, for det er bare å sette ned bitraten. Fremdeles har du de andre fordelene med Premium, så derfor bruker jeg Premium uansett. Ingen reklame, og muligheten for å laste ned musikken i full kvalitet som offline- spillelister. Da kan musikken spilles uten å være på nett, noe jeg alltid gjør når jeg tar Kystbussen. Så problemet med hakking i 320 kbps tar jeg ikke så tungt. Jeg setter på offline nedlasting, og etter noen minutter kan jeg lytte til platen uten hakking. Og uten nett, for denslags skyld. Og fremdeles ingen reklame.

Problemene har kun eksistert en ukes tid eller noe slik, og de varer nok ikke så lenge. Spotify kan du ikke bare laste ned sånn uten videre. Du må enten ha invitasjon til gratis-versjonen fra en Premium-bruker, eller selv kjøpe deg et abonnement. Jeg var opprinnelig gratisbruker noen måneder for å se om jeg syntes det var verdt 99 kroner i måneden. Det er definitivt verdt det, noe jeg fant ut da jeg lyttet til Juleoratoriet og Messias på sengen i romjulen. Da fikk jeg nok av reklame etter hvert femte kutt, og gikk rett ned på Narvesen neste dag.

Så det enkleste er å kjøpe en måneds abonnement, og vurdere om du vil fortsette å betale eller gå over til reklameversjonen. For da abonnementet utløper etter en måned så fortsetter du som gratiskunde. Det du taper er nedsatt bitrate til 160 kbps, men det betyr neppe noe for de som har ører eldre enn 60 år, for så stor forskjell er det ikke. Det er nok helst hifi-entusiaster som bryr seg om den forskjellen. Men verre er det at du taper muligheten for å lage offline spillelister. Det betyr at du trenger nett for å bruke Spotify gratis. Og siste men ikke minst kan det irritere å høre Patric fra Spotify annonsere at betaler du 99 kroner så får du slippe å høre han. Til slutt gir du han rett uansett, tror jeg. I alle fall hvis du lytter til klassisk i en konsentrert tilstand. Så velg betalvarianten først som sist, for du kan nedgradere ved å slutte å betale. Og for de 99 kronene pluss et gebyr på 5 kroner får du også to invitasjoner du kan gi til familie eller venner. Eller bruke på en ekstra maskin.

Edit: Jeg glemte å nevne hvorfor Premium er blitt så populært. Det er fordi du kan installere Spotify Premium Mobile på iPod, iPhone, Android og Windows Mobile. Du bare kobler deg opp ditt wifi-nett og overfører spillelistene. Og det trenger ikke være offline-spillelister, men også vanlige online-lister. Meget bra og anvendelig tjeneste for de som er på farten altså. Du kan også bruke mobilen som vanlig Spotify hvis du enten er i nærheten av wifi, eller bruker 3G. Du får altså to abonnementer for 99 kroner i måneden, ikke et.
Med vennlig hilsen
Per Magnus Øgård
Admin - viover60.no
Webansvarlig - Grieg Media
Per Magnus

Innlegg Svein-44 » 11 Mar. 2010, 20.33

Prøvde å legge inn et innslag her fra You Tube. Men fikk ikke reaksjon fra You Tube-knappen på høyre side. Har det skjedd noe?
Svein-44
Svein-44

Innlegg Svein-44 » 11 Mar. 2010, 21.41

Prøver igjen:

Nå ble det i orden :-)
Denne er laaaaaang, ca 1 time til sammen.
Nyt rolig pianomusikk.
Svein
Svein-44

Innlegg Per Magnus » 11 Mar. 2010, 22.32

Svein-44 skrev:Prøvde å legge inn et innslag her fra You Tube. Men fikk ikke reaksjon fra You Tube-knappen på høyre side. Har det skjedd noe?
Svein-44

Den virker helt ok her, så det må enten være noe med din maskin, eller nettet ditt.
Som dere kan se og høre så er det musikk spilt på lutt jeg hører på. Italia-baserte Rolf Lislevand har gitt ut flere plater med nydelig renessanse-musikk og mer improviserte saker, og egentlig lytter jeg faktisk til albumet Diminuito fra 2009 nå. Det er gitt ut på det tyske entusiastselskapet ECM. Jeg tipper endel av dere musikkelskere der ute kjenner det selskapet for deres utgivelser av alt Garbarek har laget siden tidlig syttitall, og mange andre norske artister med ham. Terje Rypdal og Ketil Bjørnstad er bare to av de andre nordmennene på denne tyske prestigelabelen.

Sporet fra Youtube med musikk komponert av barokk-komponisten Robert de Visée er ikke på Lislevands siste utgivelse, som jeg hører på nå.
Med vennlig hilsen
Per Magnus Øgård
Admin - viover60.no
Webansvarlig - Grieg Media
Per Magnus

Innlegg Svein-44 » 15 Mar. 2010, 21.31

Noen dager siden sist. :)
Her kommer et par innslag:

Vangelis: 1492 Conquest of Paradise.

Vangelis: Memories of Blue.
Svein-44
Svein-44

Innlegg Svein-44 » 15 Mar. 2010, 21.41

Noen til :D

Denne har vel vært i utallige versjoner opp gjennom tidene.

Samme med denne også.

Disse er jo "eldgamle" . Men kjekt å høre de igjen.

Svein-44
Svein-44

Innlegg Svein-44 » 15 Mar. 2010, 22.04

Her er en som var meget populær på tidlig 60-tallet:

Nå hører vi gjerne fra andre også. :D

Svein-44
Svein-44

Innlegg Svein-44 » 19 Mar. 2010, 23.23

Fant noe på You Tube , fra en konsert i Oslo i 1964.
Sjekk den påkledningen på alle sammen, inklusive publikum. :D :D

Anita Kerr Singers skulle være ganske kjente for de fleste i vår aldersgruppe. :D

Svein
Svein-44

Innlegg karinbeate » 20 Mar. 2010, 00.10

Jeg lytter til det meste av popmusikk fra 50-60 åra. Når jeg sammenligner den med dagens pop, er det som "ei kvile for øran". Anita Kerr var en av mine store favoritter. Gjett hva slags frisyre jeg hadde da! Herrrlig musikk som jeg kom inn på nettopp. Takk Svein.
Hilsen karinbeate.
karinbeate

ForrigeNeste

Gå til Kunst og kultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester