atidemann skrev:Hva gjenstår?
Lik lønn for likt arbeid, og trygg omsorg for barna når foreldrene er på jobb. Det ville løse mye. Det blir knuslete å redusere spørsmålet om likeverd mellom mann og kvinne til arbeidsfordeling i heimen.
Rikke
Det har du helt rett i, Rikke. Vi har nok en tendens til å ønske en forenkling av slike problemstillinger, men virkeligheten er alltid mer kompleks enn det nettdebatter indikerer. Det ble forresten tidligere nevnt det med sjømenn. Det sier seg selv at en sjømann ikke kan vaske badet når han seiler gjennom Suez-kanalen, men han kommer jo hjem av og til.
Da jeg var veldig liten var min far borte fra hjemmet et halvt år i slengen. Etter noen år med oppdrag i Kuwait og USA endte han opp som chief på Norges første forsyningsskip, Tønsberg-rederiet Bugges Sea Stork (som også ble det første moderskipet for ubåter). Da fikk vi barn se ham mye oftere, og vi fikk også muligheten for å besøke ham på båten når han den lå til havns i Stavanger, Bergen eller til og med Kopervik og Haugesund noen få ganger.
Men det er ikke besøk på Sea Stork dette skal handle om. Selv hvor spennende dette var, spesielt da ubåtene kom på plass, så er det en annen historie. Dette dreier seg om hvilken rolle han spilte i hjemmet når han ikke var til sjøs. For hjemme jobbet mamma deltid, og jobbet da egentlig dobbelt med barna i huset. Når min far var hjemme var det derfor naturlig for ham å ta seg av mer av husarbeidet enn det jeg kan huske endel av mine venners landfaste fedre gjorde. Han støvsugde, vasket gulv og laget middag. Jeg tror kanskje han ville kjedet seg uten, for huset var såpass nytt på den tiden at det ikke trengte så mye vedlikehold. Brunbeiset og moderne stod det bare der.
Jeg føler derfor at jeg har vokst opp i et likestilt hjem. Det mest ekstreme eksemplet på hvor sterke arbeidsfordelingen var er da de skulle handle sin første nye bil. Etter en Mini og en Morris 1300 var det råd til en ny bil med større plass. Mine foreldre var blitt enige om at det enten skulle bli en stor Volvo eller Opel. Som i så mange andre anledninger var min far til sjøs da handelen skulle gjøres. Jeg tror min mor fikk et godt tilbud fra Rasmussen i Haugesund, for det endte med Opel.
Så min mor ringte opp min far over Rogaland Radio. Det var noe eget å gå ned på telegrafen i hovedgaten og kalle opp båten over radio, selv om lyden var dårlig og tiden var knapp. Lykkelig gikk min far til byssen og fortalte sine kolleger at nå har konemor skiftet ut bilen. Da min mor ikke fortalte ham hvilken bil hun hadde kjøpt så ble han naturligvis mobbet for det. Han var da tross alt chief-en, og hvordan kan hans kone gå og kjøpe en bil som kostet titusener av kroner uten hans velsignelse? Dette var sent i 1968, så noe slikt var direkte utenkelig.
Men min lure mor hadde sine grunner til å ikke fortelle hvilken bil det var. Jeg var selv med da hun kjørte til Stavanger for å møte min far på båten som lå til havns der, og jeg vil aldri glemme ansiktene til min fars venner fra båten. Bilen var en fjong 1969-modell Opel Rekord 1700 sedan med sort vinyltak. Og det er jo flott nok, men lakken tok kaken. Det var en nydelig himmelblå lakk med det amerikanerne kaller flake, ekstremvarianten av metallic. De store metallflakene i lakken lyste opp som en stjernehimmel når solen skinte på den, slik som den dagen. Importøren hadde bare tatt inn tre eksemplarer av denne modellen til landet, og dette var den eneste i Rogaland. Overraskelsen var stor, og min far flirte nok godt i skjegget med tanke på at hans kone hadde gjort et så godt valg som mulig. Denne så jo ut som de flotteste muskelbilene han hadde sett da han jobbet i Houston under byggingen av Sea Stork.
Ansiktene til de andre skipskameratene så omtrent slik ut:

Jeg glemmer heller aldri da vi stod på ferjeleiet og ventet på båten til Karmøy. Det lå jo midt i vågen på den tiden. Utallige voksne menn kom bort og strøk hånden forsiktig over skjermene for å kjenne på vidunderet. Beundrende blikk for mor og fars bil er jo noe en liten gutt liker, og jeg var i alle år kjempestolt over bilen min mor kjøpte uten min fars veileding. Jeg har aldri glemt dette. Ikke bare på grunn av bilen i seg selv, men også fordi den var et symbol på likestillingen i vår familie, og min fars tillit til min mor.