småfuglene våre

Innlegg augustutgave » 07 Jan. 2010, 18.13

Vinteren er en tøff tid for småfuglene som overvintrer. De er noen skikkelige hardhauser. I natt var det -31 i Gran sentrum. Brrrrr.

Småfuglene kan ha godt av en hjelpende hånd i form av noen godbiter. Det sies at hvis du først har begynt å mate dem på senhøsten eller forvinteren, er det ekstra viktig at du ikke slutter med det nå når de trenger maten som mest.

Godbiter i form av meiseboller og solsikkefrø, fåes i de fleste dagligvareforretninger. Men noen små brødsmuler fra frokosten tas nok takknemlig imot der ute på fuglebrettet.

Husk våre små flyvende venner med en hjelpende hånd når vi går inn i det nye året.

Mvh.
augustutgave
800_dompapp.jpg
Dompapp
blameis.jpg
Blåmeis
img_494a6bb4c69c5.jpg
Meis
img_4975aab451daa.jpg
En fin liten krabat
todompapperedited.jpg
Dompapper på fulglebrettet
augustutgave

Re: småfuglene våre

Innlegg Per Magnus » 07 Jan. 2010, 19.11

En flott oppfordring, augustutgave! :)
Med vennlig hilsen
Per Magnus Øgård
Admin - viover60.no
Webansvarlig - Grieg Media
Per Magnus

Innlegg a12345z » 08 Jan. 2010, 12.09

Vi forer hele vinteren fra høst til vår. Kjøper solsikkefrø i 15 kg sekk, og passer på at frøautomaten alltid er fylt opp, spesielt nå når det er så kaldt. Her er det mest meiser av forskjellige slag, men det er mange andre forskjellige innom også.
Det som er så morsomt er at på høsten når det begynner og bli kalt og lite mat så kommer de og setter seg på sprossene på kjøkkenvinduet og pikker på ruta. Det er som om de vil si fra at nå er det på tide og begynne og fore igjen.
Caroline M.
a12345z

Innlegg brukar » 08 Jan. 2010, 12.44

Har du tatt alle disse bildene selv augustutgave, da er du en ekspert å regne ville jeg mene.Uansett, morro å få tatt disse hurtigflygerne i nærmere øyesyn.

a12345z (originalt nickname ;) ) kjekt å få varsel om at maten savnes. Godt gjort at de ikke begynner tidligere og tidligere for hvert år. Sikkert god oppdragelse. :mrgreen:
Flemming
Karl Flemming Bruun, - 49 mod.
brukar

Innlegg augustutgave » 08 Jan. 2010, 15.14

Hei Flemming og a12345z (Signaturen høres ut som en matematisk formel)?

Jeg har brukt Ingrid Espelid metoden. Jeg har funnet disse bildene på internett. Jeg kan nok ikke konkurrere med de bildene som Flemming har lagt ut på "Møteplassen".
Fine bilder som jeg anbefaler medlemmene å ta en titt på.
Håper at vi også kan samles om å gi våre flyvende venner en hjelpende hånd i vinterkulda. Det trenger de. Verden hadde vært fattigere uten småfuglene våre.

Mvh
augustutgave
augustutgave

Innlegg reidunn » 15 Jan. 2010, 22.59

-og når vi forer dem om vinteren, og kanskje setter opp en eller flere fuglekasser, så spiser de mygglarvene i hagedammen, bladlusa på rosene, og andre insekter som elles ville ha gnaget på plantene i hagen hele sommeren. :D :mrgreen:
reidunn

Innlegg augustutgave » 16 Jan. 2010, 01.20

Hei Reidunn. Enig med deg. Det er bare fordeler ved å fore fuglene om vinteren.
Jeg foretrekker fuglene fremfor mygg og bladlus.

Ha en fin helg.

Mvh.
augustutgave
augustutgave

Innlegg brukar » 11 Mar. 2010, 10.15

Hei Ev@.
Du hadde fem bilder som start på denne tråden. De har forsvunnet. Hvist bildene dine var en link fra et annet lagringsmedium, og du har gjort slik jeg gjorde en gang, - nemlig å flytte på de, - da brytes denne linken, og det blir bare en firkant igjen.

Men hvist du lasta de opp fra din egen harddisk, og inn på forumet, da lurer jeg på om det kan være foretatt en flytting her inne. Og det er det vel bare et fåtall som kan gjøre (?) Jeg undrer.

Synes å huske at det var flere som hadde vært utsatt for at bilder har forsvunnet.

Kan noen av admin. se hva som har skjedd?
Flemming
Karl Flemming Bruun, - 49 mod.
brukar

Innlegg augustutgave » 11 Mar. 2010, 10.52

Hei Flemming. Dette er et mysterium. Jeg har lastet de opp fra "Mine bilder". Det merkelige er at da jeg prøvde å laste de opp på nytt, fungerte ikke det. Så noe er galt er det med lagring og opplasting av bilder. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette.

Mvh.
Ev@
augustutgave
augustutgave

Innlegg augustutgave » 11 Mar. 2010, 10.57

Hei igjen Flemming. Jeg tror alle bildene på forumet er borte. Jeg sjekket alle bildene jeg har lagt inn fra San Marino. De er borte de også. Så noe har skjedd over hele linja.
Sjekk bildene dine fra Polen du også. Helt tydelig at noe er galt.

Mvh.
Ev@
augustutgave
augustutgave

Neste

Gå til Refleksjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester